معاون فناوری های اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور: باید به سمتی برویم که جایگاه مالیات را از طریق هوشمند سازی و داده مبنا کردن، مقتدر تر نماییم
چاپ مطلب

جلسه دکتر خانی با آی تی 20
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی خوزستان، هادی خانی معاون فناوری های اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در جلسه ای که با حضور ارزانی بیرگانی مدیرکل امور مالیاتی خوزستان، نماینده شهرداری اهواز و شهرداران شهرهای بالای یکصد هزارنفر خوزستان برگزار شد بر لزوم همکاری اطلاعاتی شهرداری ها با سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد و گفت: باید به سمتی برویم که جایگاه مالیات را از طریق هوشمند سازی و داده مبنا کردن ، مقتدر تر نماییم.
وی افزود: کشور اکنون در شرایط خاص اقتصادی قرار دارد، مشکلات ناشی از تحریم ها از یک سو و کاهش شدید فروش نفت از سوی دیگر باعث افزایش انتظارات حاکمیت و مردم از سازمان امور مالیاتی کشور شده، نگاه ها از جنبه ی صرفا تامین درآمدهای مالیاتی عبور کرده و انتظار تاثیرگذاری به خصوص در سالم سازی رقابت و عدالت مالیاتی خیلی بیشتر شده است. برای رسیدن به هدف هوشمندسازی نظام مالیاتی ضرورت ما دسترسی به اطلاعات و داده های نظام یافته از فعالان اقتصادی و فعالیت های اقتصادی است.
خانی همچنین گفت: با مطالعاتی که انجام داده ایم اگر بخواهیم به دنبال واحدیابی برای شناسایی فعالان اقتصادی برویم بهترین ابزاری که می تواند به نظام مالیاتی کمک کند شهرداری ها هستند; بنده در جلسه ای که با شهرداری تهران داشتم این مطلب را عنوان کردم که به هر میزان که سازمان بتواند در افزایش درآمدهای خود توفیق داشته باشد قطعا سهم شهرداری ها هم بیشتر و بهتر خواهد بود، چرا که کمک سازمان امور مالیاتی کشور به شهرداری ها در قالب عوارض، میزان قابل توجهی است. ما درحال حاضر همکاری متقابل شهرداری ها را بیشتر از قبل می خواهیم به هرحال فعالیت های اقتصادی و اقدامات تجاری که در سطح شهرها اتفاق می افتد بیشترین و جامع ترین اطلاعات آن در اختیار شهرداری ها است.
وی افزود: در حال حاضر در مجلس بحث مالیات بر ثروت مطرح است، که احتمالا در دولت آینده هم تصویب خواهد شد، مالیات بر خانه های لوکس که برای آن رد بودجه سال 1400 حتی پیش بینی هایی هم در حال صورت گرفتن است. مالیات بر خانه های لوکس ، مالیات بر خانه های خالی که اخیرا مجلس مصوب کرد و به تأیید شورای نگهبان هم رسید; از جمله مواردی است که شهرداری ها به خاطر امکانات و دسترسی هایی که دارند می توانند شناسایی و در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند ، بحث املاک اجار ی، نقل و انتقال املاک و ماده 77 قانون مالیات های مستقیم مالیات بر بساز و بفروش ها نیز مطرح می باشد. برای مثال شناسایی این که مهندسین ناظر کدامیک پرونده مالیاتی دارند بدلیل اینکه دراند فعالیت اقتصادی انجام ی دهند از جمله اطلاعاتی هستند که خیلی می توانند در قدرت تشخیص مامور مالیاتی و در صدور برگ تشخیص برای آنهایی که پرونده مالیاتی دارند اثرگذار باشد.
معاون فناوری های اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور همچنین اضافه کرد : این که بتوانیم از طریق ارتباط با شهرداری ها شناسایی کنیم کدامیک از افراد بدون تشکیل پرونده مالیاتی فعالیت اقتصادی دارند هم بسیار مهم و هم خطرناک است ، چون وجود چنین مواردی در بین افراد جامعه احساس بی عدالتی ایجاد می کند ; برای مثال در نظر بگیرید دو فرد با دو مغازه کنار هم یکی مالیات می پردازد و آن یکی از پرداخت مالیات سرباز میزند ، این موضوع برای شخصی که مالیات می پردازد احساس بی عدالتی مالیاتی می کند و شرایط وقتی خطرناک تر می شود که آن فردی که مالیات می پردازد بدنبال شرایط و راه هایی برای فرار مالیاتی برود ; یعنی جرم ، یعنی فساد اقتصادی ، بهمین سادگی یک فرمول ساده ناشی از عدم تعامل بین دستگاه های اجرایی و سازمان امور مالیاتی در زمینه تامین اطلاعات مورد نیاز می تواند چه فجایعی در اقتصاد ایجاد کند. اگر سازمان امور مالیاتی کشور به اطلاعات مورد نیاز خود رد زمینه فعالیت های اقتصادی و فعالن اقتصادی دسترسی داشته باشد و روی آن اطلاعات نیز سامانه های استاندارد مالیاتی را فعال کند می تواند مانع ظهور بروز مفاسد اقتصادی شود.
خانی در مورد ضرورت کسب اطلاعات و داده ها از دستگاه های اجرایی گفت: نگاه ما در کسب اطلاعات و ئاد ه ها فقط نگاه درآمدی برای افزایش وصول مالیات نیست ، اگرچه ما منتکر ضرورت افزایش درآمد های مالیاتی نیستیم ، وصول درآمدهای مالیاتی بیاد افزایش پیدا کند ، چون که ظرفیت آن قطعا در اقتصاد کشور وجود دارد و بخش عمده ای از نیاز های جامعه را نیز از همین درآمدها تامین می نماتییم ، اما آنچه مهم ت این است که وقتی نظم اطلاعاتی ایجاد می کنیم ، رقابت پذیری سالم و حس عدالت در فعالان اقتصادی ایجاد می شود و اقتصا سالم تری خواهیم داشت ، اقتصاد سالم تر یعنی مردم عادی تر و فشار های زندگی آنها کمتر خواهد شد. این بخش از نقدینگی که در جامعه سرگردان است و گاهی به سمت مسکن ، خودرو ، طلا ، ارز و بورس سسرازیر می شود و اقتصاد را دچار مشکل می کند همان بخش از مالیات هایی است که باید گرفته میشد و به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات استاندارد نشد. ، اگر مالیات شفاف تر باشد اصلاحات آن نیز جدی تر اتفاق می اقتد و در نهایت بورس و سیستم بانکی هم مشکلات کمتری خواهند داشت. همه این اهدافی که سازمان امور مالیاتی در نظر دارد ، برای این است که بحث فقط بحث مالیات نیست ، بحث اقتصاد کل کشور است.
وی به ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم اشاره کرد و افزود: بر اساس این ماده ، قانون دستگاه های اجرایی را تکلیف می کند که به سازمان امور مالیاتی کشور در راستای شناسایی فعالان اقتصادی و کشف فرارهای مالیاتی اطلاعات و داده های لازم را بدهند . با این تفسیراز شهرداری ها که در مقایسه با سایر دستگاه ها دارای منافع مشترک با سازمان امور مالیاتی در خصوص مطالبه مالیات هستند ، انتظار میرود یک سامانه مناسب با پنجره واحد خدمات الکترونیکی مشترک راه اندازی کنیم که اطلاعات و و داده های مناسب را با فرمت مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور تایمن نماید. ا بتوانیم شناسایی های خود را دقیق تر انجام دهیم ، مالیات خود رابهتر مطالبه کنیم ، جلوی فرار های مالیاتی را بگیریم و با افزایش میزان وصولی مالیات به همان میزان هم سهم شهرداری ها را افزایش دهیم.
خانی خاطرنشان شد : با توجه به ارتباطات خوبی که شهرداری اهواز با اداره کل امور مالیاتی خوزستان دارد ما به دنبال تنظیم و امضای تفاهم نامه ای هستیم که متناسب با نیاز استان با تامین اطلاعات در افزایش درآمد های مالیاتی استانی موثر باشد. در نتیجه جلساتی که ما با شهرداری تهران و معاونت فناوری شهرداری تهران داشتیم بنا شد شهرداری برای سازمان امور مالیاتی کشور سرمایه گذاری کند و یک سامانه جانع املاک را بعنوان پنجره واحد خدمات مشترک راه اندازی کند این کار در حال انجام است. از اطلاعات موجد در این سامانه می توانیم به ارقام اطلاعات مشخصی در مورد املاک مسکونی و تجاری و علی الخصوص تغییرکاربری ها دست پیدا کنیم ، حتی اگر این داده ها بروز هم نباشند در مرحله راستی آزمایی و اعتبارسنجی برای ما بسیار مفید است و چه بسا اگر بتوانیم هم این اطلاعات را در آینده با عملیاتی شدن و پیشرفت سامانه ، بروز کنیم و در اختیار شهرداری ها قرار دهیم . برای مثال افرادی هستند که فعالیت های گسترده اقتصادی دارند و با واسطه گری در اقتصاد کشور نابسامانی ایجاد میکنند و سالهاست چون شناسایی نشده اند و پرونده ندارند ، مالیات نمی پردازند ، با تفکر شناسایی این افراد اگر پای کار بیباییم و به کار سرعت بدهیم حتی اگر عملکرد 5 ساله این افراد که بخش عمده ای از فعالیت های اقتصادی جامعه را در دست دارند محاسبه و مالیات آن را دریافت نماییم مبلغ قابل توجهی خواهد بود .
معاون فناوری های اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: وقتی کار سازمان امور مالیاتی کشور با شهرداری تهران به مرحله نهایی برسد این طرح بعنوان یک پروژه ملی در دولت افتتاح خواهد شد. اکنون به موازات تهران ، استان های قم ، بندرعباس ، شیراز و خوزستان نیز وارد کار شدده اند و بعد از این استان ها به سراغ خراسان ، مشهد و اصفهان خواهیم رفت ، چون این استان ها در حوزه شناسایی فعالین و غعالیت های اقتصادی جزو مهم ترین حوزه های اقتصادی برای سازمان امور مالیاتی کشور هستند. ما به سراغ ابزار های قانونی بعنوان انجام این تکلیف قانونی از سوی شهرداری ها نرفتیم و چه بسا انتظار داریم خود شهرداری ها بدلیل ذی نفع بودن و داشتن منافع مشترک با سازمان امور مالیاتی کشور در کمک به افزایش، وصول مالیات پیشتاز باشند; ذکر این نکته مهم در پایان ضروری است که همه بدانیم اگر ریل گذاری و هموار کردن مسیر برای اجرای سریع این قانون از همین امسال صورت نگیرد تبعات مشکلات ناشی از آن در سال آینده شهرداری ها را هم متاثر خواهد کرد.
روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی خوزستان

تاریخ خبر: 1399/12/02
کلمات کلیدی:
پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
حوزه مالیاتی ارث- شمال تهران
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
بیانیه حریم خصوصی
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی