پایانه فروشگاهی یک تکلیف، یک ضرورت
چاپ مطلب

در سال های اخیر به موازات افزایش اهمیت درآمدهای مالیاتی، تلاش های زیادی برای پی ریزی یک نظام مالیاتی مبتنی بر اطلاعات و ریزداده های شفاف صورت گرفته است. قانونگذاران در موارد مختلفی همچون اصلاح قانون مالیات های مستقیم در سال 1394، قوانین بودجه و قانون برنامه توسعه پیگیر این مهم بوده اند. اما تصویب قانونی تحت عنوان «قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» در سال 1398 از جمله مهمترین اقدامات در این زمینه است. کل فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی با توجه به اعلام سازمان مالیاتی مکلف به نصب و استفاده از پایانه های فروشگاهی و ثبت این پایانه ها در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور می باشند. انتظار می رود با عمل به تکالیف مندرج در قوانین یادشده به ویژه قانون «پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» گام بسیار موثری در مسیر نیل به یک نظام مالیاتی هوشمند، کارآمد و شفاف برداشته شود. بر اساس این قانون، مشمولانی که بر اساس فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور موظف به نصب و استفاده از پایانه های فروشگاهی هستند می بایست ضمن استفاده از پایانه فروشگاهی، نسبت به درج مشخصات خواسته شده در سامانه متعلق به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کنند و خرید و فروش کالاها و خدمات خود را از طریق این پایانه ها انجام دهند و برای مشتریان خود نیز رسیدهای ممهور به آرم سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کنند.
این سامانه براساس استانداردهای نرم¬افزاری و سخت¬افزاری که توسط سازمان و با همکاری وزارتخانه¬های ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت تعیین می¬شود طراحی و مدیریت می گردد. این استانداردها شامل ضمیمه هایی است که پیاده سازی اطلاعات را در محیط ‌ های سیستم عامل ‌های مختلف فراهم می نماید
دامنه کاربرد پایانه فروشگاهی بسیار وسیع بوده و کلیه فعالان اقتصادی مشمول مالیات بر درآمد و مشمول مالیات بر ارزش افزوده که در بخش های تولید و توزیع واردات کالا و خدمات اشتغال دارند، را در برمی گیرد. با پیاده سازی پایانه فروشگاهی در سطح واحدهای کسب و کار، ضمن تسریع، تسهیل و شفافیت مبادلات تجاری، افزایش شفافیت جریان درآمدها و هزینه های قانونی صاحبان مشاغل را نیز به همراه دارد. همچنین پایانه فروشگاهی علاوه برآنکه بهره وری را افزایش می دهند ابزاری برای توسعه و بکارگیری فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات در بنگاه های کوچک اقتصادی است.
در حال حاضر شرکت های خدماتی که نرم افزار ها و ملزومات مختلف در این خصوص به بازار ارائه می دهند کم نیستند، اما با توجه به اینکه اشخاصی که مشمول استفاده از این پایانه ها می شوند روز به روز در حال افزایش هستند نیاز به توسعه این سامانه ها هر روز بیشتر از دیروز می شود . مشاغل و فروشگاه هایی که باید اقدام به نصب این سامانه فروشگاهی نمایند بسیار زیاد بوده و حجم معاملاتی که در آنها انجام می شود هم به مراتب بیشتر از موسسات و شرکتهای دیگر است.
استفاده از پایانه های فروشگاهی مزایای بی شماری دارد که علاوه بر موارد یاد شده می توان به مزایای زیر نیز اشاره کرد:
- دارا بودن بارکد خوان که به منظور شناسایی کالا استفاده می شود و به نحو چشمگیری در وقت مشتری و فروشنده صرفه جویی و از ایجاد صف های طولانی جلوگیری می کند.
- ساختار سامانه فروشگاهی به نوعی طراحی شده است که به کاربر نظم می دهد. دارا بودن کشوی پول، نمایشگر خاص مشتری و صدور فیش و … .
از طرفی، کار با این دستگاه امکان دسترسی به گزارش واقعی روزانه و آگاهی یافتن از اینکه کدام کالا
پر فروش یا کم فروش تر بوده اند، صرفه جویی در هزینه ها و قابلیت نگهداری هزینه ها را در پی خواهد داشت.
از طرفی، اگر صاحبان مشاغلی که طی فراخوان های سازمان امور مالیاتی کشور مکلف به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی شده اند، در صورت اجرا نکردن این قانون، ضمن رد اظهارنامه ایشان، تمامی معافیت های مورد اجرا برای واحد صنفی مربوطه نیز لغو می گردد. بدیهی است تا زمانی که مالیات ها بر اساس اطلاعات به دست آمده از یک اقتصاد شفاف اخذ شود و شیوه هزینه کرد آن نیز برای مردم ملموس و مشخص باشد، مودیان با رغبت و رضایت بیشتری در فرایند پرداخت مالیات مشارکت خواهند کرد.
بی تردید، با استقرارکامل سامانه فروشگاهی ، امکان حذف دفاتر قانونی اعم از دفتر روزنامه، کل و دفتر مشاغل برای اشخاص حقیقی وجود دارد. این موضوع ضمن کمک به فرآیند شناسایی و تشخیص دقیق درآمد مودیان مشمول در بخش مالیاتهای مستقیم، امکان شناسایی فعالان اقتصادی در نظام مبادلات اقتصادی، سهولت برآورد ظرفیت مالیاتی کشور، شفاف سازی اقتصادی درطول زنجیره واردات،تولید، مصرف و مالیات های پرداخت شده مرحله قبل و به حداقل رساندن فرار مالیاتی را فراهم می آورد. همچنین کمک به بخش های دولتی و خصوصی در شفافیت اقتصادی اعم از سیاستگذاری، مدیریت ونظارت بر بازار کالاو خدمات در تمامی فرآیندهای تولید،توزیع و مصرف کالا و خدمات در کشور و بهبود وضعیت کسب و کارصاحبان مشاغل را در پی خواهد داشت.


تاریخ یادداشت: 1399/12/12
کلمات کلیدی:
پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
حوزه مالیاتی ارث- شمال تهران
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
بیانیه حریم خصوصی
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی