نگاهی به تحولات پایانه های فروشگاهی در جهان
اولین پایانه (صندوق فروشگاهی) در سال 1879 توسط جیمز ریتی و با هدف طراحی یک سیستم جهت ثبت و نگهداری اطلاعات تراکنش های مالی ایجاد شد و او این صندوق را به منظور جلوگیری از سرقت احتمالی کارکنان فروشگاهش از درآمدهای فروشگاه بکار گرفت. مدل اولیه این صندوق ها تحت عنوان «صندوق های تخلف ناپذیر» در بازار تبلیغ شدند و خیلی زود به یک ابزار کلیدی در مدیریت مالی تجارت ها و کسب و کارها مبدل گشتند. ثبت دقیق و صحیح اطلاعات فروش و نگهداری و ذخیره آنها همچنان یک نیاز اساسی و تجاری در پایانه های فروشگاهی محسوب می شود. پایانه های فروشگاهی، مبادرت به چاپ و صدور رسیدهایی می کنند که به عنوان سند معامله فروش بین فروشندگان و مشتریان تلقی شده و اولین مدرکی بشمار می روند که حاوی اطلاعات انجام معامله فروش است. با این حال، عملکرد صندوق ها یا پایانه های فروش با گذر زمان دچار تغییرات و تحولاتی شدند که نه تنها سند انجام معامله را صادر
می کردند بلکه انجام امور حسابداری و ارائه اطلاعات لازم به منظور بررسی صورت های مالی از قابلیت های آنها محسوب می گشت.
این تحولات ادامه یافتند تا جاییکه امروز، کسب و کارها از سیستم های پوز و پایانه های مدرن فروشگاهی به دلایل متعددی استفاده می کنند. تامین امنیت و کنترل پول نقد، بکارگیری پایانه ها با سرعت بالا، کاهش خطاهای ثبت تراکنش های مالی، ساده شدن فرایند نگهداری اطلاعات و گزارش گیری از آنها، کنترل موجودی انبارها، نظارت بر عملکرد کارکنان، صدور رسید یا فاکتور و به طور کلی تهیه یک تصویر کلی از یک کسب وکار از جمله مزایا و دلایل فوق بشمار می روند.
پایانه های فروشگاهی، نقش کلیدی و عمده ای در فرایند مدیریت کسب وکار در بخش های خرده فروشی و بخش های مربوط به پذیرایی از مشتریان از جمله رستوران ها، هتل ها و مراکز ارائه خدمات اقامتی بازی می کنند. بدین صورت که وارد کردن سفارش مشتریان در یک رستوران و یا ثبت تراکنش مالی آنها می تواند شروع اقدامات بعدی در آن رستوران باشد. به طور مثال بعد از ثبت سفارش مشتری توسط پایانه فروشگاهی در رستوران، سفارش غذا به طور اتوماتیک به بخش آشپزخانه منتقل می شود در حالیکه مسئولیت ارائه سرویس به مشتری نیز همزمان به پیشخدمت مربوطه واگذار می گردد. در سیستم های کسب و کار کاملا یکپارچه، پایانه فروشگاهی یکی از زیرشاخه های سیستم است که البته با ثبت اطلاعات و تراکنش های مالی، به نوعی واحد آغازگر و شروع کننده در سیستم محسوب شده و اطلاعات مذکور را به واحدها یا زیرشاخه های دیگر سیستم برای پردازش هدایت می کند. در این نوع سیستم ها، واسط هایی بین پایانه فروشگاهی، سیستم های لجستیکی، سیستم های حسابداری و سایر سیستم های مربوط به تجارت و کسب و کار دیده می شوند.
قابلیت ها و امکانات پایانه های فروشگاهی از انواع نسبتا ساده تا انواع بی نهایت جامع و پیشرفته، متغیر است. ممکن است لزومی به استفاده از تمام امکانات و قابلیت های یک پایانه فروشگاهی برای همه کاربران وجود نداشته باشد بلکه تنها موردنیاز برخی کاربران کسب و کارها بوده و صرفا برای آنها فعال و نصب شده باشد. پایانه هایی که در طبقه متوسط و پیشرفته قرار می گیرند، اغلب مجهز به پدهای تماسی یا صفحه نمایش تماسی هستند و این امکان را دارند که در صورت لزوم از طریق شبکه به کامپیوترها متصل شده و یا به اسکنرها لینک شوند. ناگفته نماند، پیچیدگی و تنوع در این قبیل پایانه های فروشگاهی پیشرفته می تواند برای کسانی که قرار است به بررسی صورت های مالی پایانه های فروشگاهی بپردازند با دشواری ها و سختی هایی همراه شود و درک و فهم آنها از صورت ها و اطلاعات مالی موردنیازشان را به طور موثری با چالش مواجه نماید.
منبع: OECD (2019), Implementing Online Cash Registers: Benefits, Considerations and Guidance, OECD, Paris


تاریخ یادداشت: 1399/12/10
کلمات کلیدی: